Sosiale medier har blitt en effektiv kommunikasjonskanal som man kan bruke til å skaffe seg flere gevinster. For at sosiale medier skal fungere som en markedsføringskanal for din bedrift er det viktig at du vet hvordan du skal bruke det til din fordel. Du må stille deg spørsmålet:

Hvilke problemer skal sosiale medier løse for min bedrift?

Ved å bruke sosiale medier uten mål og mening kaster du bort verdifull tid. I dette innlegget vil du få vite hva du burde gjøre og ikke gjøre i sosiale medier.

Begynn med å skaffe deg en forståelse av både målgruppen og deres brukeratferd. Ikke alle sosiale medier fungerer for alle formål – og publikummet ditt er kanskje ikke aktiv på visse kanaler – som betyr at du må være til stede der målgruppen din er!

Ikke velg kanal før du vet hvem du ønsker å nå, hva målet ditt og strategien din er. Husk alltid å tenke på dette før du velger plattform. Sosiale medier er ikke en strategi i seg selv, men snarere et verktøy for å nå dine mål. Dersom du benytter deg av flere sosiale kanaler er det viktig at du produserer innhold tilpasset kanalen. Det er f.eks. ikke lurt å dele en Youtube-video på din Facebook bedriftsside ettersom man må trykke på videoen for at den skal starte. Husk at de fleste i sosiale medier er kikkere, som vil si at de scroller igjennom uten å trykke på noe som helst. Det vil derfor være bedre for en bedrift å dele en video som er i Facebook-format ettersom den starter av seg selv. Ved å justere små ting som dette vil du klare å kommuniserer klarere og mer effektivt.

Å være konsis er nøkkelen til å tiltrekke deg nye følgere og beholde de du allerede har. Det er mange bedrifter som oppretter profiler for sine bedrifter i håp om synlighet. De oppnår synlighet, men ved å ikke være konsis og aktiv får forbrukere et dårlig inntrykk av bedriften.

Bruk dine sosiale medier! Velg en riktig plattform og bruk den aktivt i form av å publisere innhold som er varierende og interessant. For å lage innhold til en kanal må du kjenne kanalen og vite hva som kjennetegner den. Det kan virke useriøst dersom en bedriften ikke har vært aktiv siden året før og avgjørende for om en forbruker vil kjøpe dine varer eller tjenester.

Sosiale medier endrer seg hele tiden og du blir derfor stadig tvunget til å tenke nytt. Det kan være lett å se på hva konkurrentene dine gjøre og herme etter dem, men det kan hende de ikke har en anelse om hva de driver med. I et marked med mye konkurranse er det viktig å skille seg ut. Den beste måten å gjøre det på er å være original, kreativ og gjøre ting på din egen måte. Dette vil gi deg konkurransefortrinn.

I mellom produktbilder og promoteringer – legg ut innhold som starter samtaler mellom deg og kundene. Prøv å stille interessante spørsmål som starter en samtale i kommentarfeltet. Bruk bilder eller videoer som er relevant for bedriften din, men som også passer til det du stiller kunden spørsmål om. Dersom du bruker Instagram som plattform kan det lønne seg å stille spørsmål til hva slags innhold følgerne dine vil se mer av.

Som tidligere nevnt er det viktig å være aktiv, men det kommer med en begrensning. Ikke spam ditt publikum ved å legge ut unødvendig eller samme informasjon igjen og igjen. Hvis du legger ut samme innhold flere ganger om dagen kan det føre til at noen sannsynligvis kommer til å slutte å følge deg ganske kjapt. Det er viktig å passe på at det du legger ut ikke er irrelevant for det du driver med. Det kan nemlig føre til at du mister følgerne du har tilegnet deg. Dersom du bruker Instagram som kanal vil 1 til 3 innlegg per dag være rimelig.

Ikke vær uforberedt når det kommer inn klager. Om du liker det eller ikke vil det oppstå negative kommentarer og tilbakemeldinger. Hvis du ikke er klar for dem må du utarbeide et svar hvor viser at du tar til deg kritikken og sier takk. Gjerne trekk samtalen med veldig sinte kunder til en privat chat for å unngå at det får mer oppmerksomhet enn det trenger. Husk alltid å holde en profesjonell og positiv tone.

Det er forståelig å fjerne noen kommentarer som er helt usmakelig, men alt annet er du nødt til å gi en tilbakemelding på. Bruk heller en negativ kommentar til å vise frem at du tar til deg konstruktiv kritikk – det liker kunder å se. Husk også å svare på positive tilbakemeldinger med en kommentar og ikke bare et likerklikk.

Når en kunde sender spørsmål til din bedrift ønsker de et raskt svar. Dersom du da ikke er tilgjengelig og svarer raskt nok vil konsekvensen være at du mister kunden. Det er viktig at du er tilgjengelig til en hver tid. Husk at kunden kan være nær å utføre en transaksjon, men ombestemme seg dersom du ikke er tilgjengelig til hjelp. Hvor enn du får henvendelser, svar alle og dersom du ikke har et konkret svar til kunden med en gang – oppdater kunden på at du skal se på saken og gi et nærmere svar så raskt som mulig.

Vil du vite mer om hvordan du velger riktig kanal?

Les gjerne innlegget til min medstudent Azul Delfina Albrigtsen her.

Kilder

Heggernes, Tarjei A. 2017. Digital forretningsforståelse – fra store data til små biter, 2.utgave. Bergen: Fagbokforlaget.

https://www.fundera.com/blog/dos-and-donts-of-social-media

https://www.omegamedia.no/5-feil-bedrifter-gjor-i-sosiale-medier