For kunder som handler på nett kan betalingsprosessen ofte være litt kronglete, særlig fra mobilen. Kunden blir bedt om å taste inn en masse person- og kortopplysninger, som kan være en tidskrevende og tungvinn prosess. Mange nettbutikker har ikke optimaliserte betalingsløsninger og av den grunn avbryter kunder kjøp. Betalingsløsningen er dermed viktig for at kunder fullfører kjøp og gjør gjenkjøp. I dette innlegget får du tips til hvordan forenkle og optimalisere betalingen i din nettbutikk, og du får et innblikk av hvordan betalingen og bestilling på nett vil være i fremtiden.

Forenkle betalingsprosessen i din nettbutikk

Denne uken tok jeg en prat med fagansvarlig for betalingsløsninger i Sparebank 1 Samspar, Morten A. Gundersen om betalingsløsninger på nett. Han har mye erfaring innenfor feltet, og jobber hovedsakelig med å utvikle betalingsmuligheter.

Han har gitt 4 gode tips til hva du burde gjøre for å forenkle betalingsprosessen i din nettbutikk:

1.Auto-utfylling av kundeinformasjon. Dette er det letteste du kan gjøre for å redusere tiden kunden bruker på å skrive inn person og kort-informasjon er å autorisere auto-utfylling. Mange har lagret sin informasjon på nettlesere som Safari og Google Chrome, og betalingstjenester som Apple Pay og Google Pay, og det eneste din nettbutikk må gjøre er å autorisere autofill.

2.Implementer smarte betalingsmuligheter som f.eks. Paypal, Vipps og Apple Pay. Svært mange benytter seg av en av disse, og jo flere nettbutikker som tar i bruk disse, jo lettere vil det bli for kunden å handle. Klikkene blir kraftig redusert og det trigger også kjøp ettersom kunden vet hvor lett og raskt det vil være å gjennomføre kjøpet av produktet. Elkjøp er en av de nettbutikkene som benytter seg av smarte betalingsmuligheter og nedenfor ser du hvor lett betalingssystemer er for både mobil og desktop.


Venstre: Elkjøp på Desktop. Høyre: Elkjøp på Iphone

3.Ha et responsivt design, slik at et er like enkelt å betale uavhengig av om du bestiller fra mobil eller desktop. Hele 60 prosent av norske forbrukere har til nå handlet på nett fra deres mobil eller tablet. Nordmenn er også helt i verdenstoppen når det kommer til mobil netthandel i følge tall fra eMarketer(2018). Derfor må din betalingsløsning være tilpasset alle enheter. Elkjøp har et responsivt design, og forslår alltid et alternativ til rask betaling avhengig av hvilke løsninger du har og hvilken enhet du er på. Har du Apple Pay på din mobil, vil «Kjøp med Apple Pay» dukke opp automatisk.

4.Jo færre klikk, jo bedre. Betalinger bør helst foregå med ett eller et par klikk. Gjør det enkelt for kunden ved å redusere antall klikk fra kunden ser på varen til ordren er bekreftet. Implementer betalingen på produktsiden, slik som bildet ovenfor, da vil det kun kreve noen få klikk.

Viktigheten av responsivt design

Før en kunde kommer til betalingen må han eller hun innom en hovedside og produktside, dersom denne ikke er tilpasset enheten kunden er på vil ikke kunden komme så langt som til betalingen. Jeg snakket i forrige innlegg hvor viktig det er at e-poster bedrifter sender ut må være tilpasset Iphonen, ettersom det er der flest leser e-poster. Som nevnt er mobilen mye brukt i netthandel og derfor burde hele nettsiden være responsiv.

Det er slik at Googlealgoritmene rangerer mobilvennlig sider høyere. Google har fire kriterier for å vurdere om siden er mobilvennlig:

  1. Innholdet må være synlig uten å måtte scrolle sidelengs eller forstørre
  2. Unngå å bruke flash som ikke støttes av mobile enheter
  3. Teksten skal være lesbar
  4. Linker og knapper må ha god nok avstand slik at det er enkelt å klikke på disse.

Dersom din nettbutikk allerede har oppfylt alle kriteriene rangerer sannsynligvis din nettbutikk høyere enn andre som ikke oppfyller alle. Det er også utviklet en test av google for å sjekke om din nettside er mobilvennlig.

TA MEG TIL TESTEN

Du vil få opp denne siden dersom din nettside er mobilvennlig.

Betaling med tale er fremtiden

Vi har til nå sett at fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning brukes til betaling med Apple Pay. Google Home, som kom til Norge i fjor, blir allerede benyttet til bestillinger på nett. Morgenlevering er en av de bedriftene som allerede har tatt i bruk Google Home til bestillinger. Under er oppskriften på hvordan dette fungerer:

Kundene etterspør og nettbutikkene må følge etter. Google Home havnet under treet til mange denne julen, og bedrifter burde ta nytte av dette. Morgenlevering bruker både Google Home-høyttaleren og Google Assistent-appen til å ta i mot ordre. Det er absolutt en ide til tjenestebedrifter som f.eks. Dominos hvor ordren ofte er lik hver gang. De kan da benytte seg av favoritt-system slik Morgenlevering har gjort eller kanskje de finner på en enda smartere løsning.

Hva tror du er fremtiden for betaling på nett?

Hvor mye kjappere er Vipps i forhold til den vanlige betalingsmetoden? Sjekk ut denne videoen for å finne ut:

Legg gjerne igjen en kommentar om det er noe du lurer på.

Lese mer om responsivt design?

https://www.techweb.no/blogg/hva-er-responsivt-design

Kilder:

https://hanspetter.info/nordmenn-handler-mest-online-pa-mobilen/

https://info.dibs.no/norsk-ehandel-2018

https://www.morgenlevering.no/campaign/google-assistant