Dette innlegget er inspirert av en gjesteforelesning med Even Ødegård og Eivind Bodding fra Markedsføringspodden.

E-postmarkedsføring er den kanalen som har høyest dokumentert effekt. Kanalen er mye brukt, men blir ofte nedprioritert til fordel for SoMe markedsføring. Det er slik at bedrifter ofte glemmer det som handler om effekt. E-post er nemlig 40% ganger så effektivt som sosiale medier. Det kan være litt vanskelig å komme i gang med e-postmarkedsføring, men det finnes mange hjelpsomme og nyttige verktøy der ute. Jeg kan garantere at tiden brukt på å implementere e-postmarkedsføring i din bedrift ikke vil være bortkastet tid. Du vil i dette innlegget lære om hvordan du kan komme igang med e-postmarkedsføring. La oss starte!

1)Bygg en e-postliste

En god start er å bygge en e-postliste. Du må gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten sin. Konkurranser og rabattkoder er effektive måter å gjøre dette på. Før du starter konkurranser er det viktig å tenkte igjennom hva premien skal være. Se for deg at du skal lage en konkurranse til din bedrift som selger møbler. Da vil det ikke lønne seg å dele ut en Ipad. Det fordi det vil være mange som melder seg på kun for å vinne Ipaden. Det vil heller lønne seg å ha et møbel som premie. Da vil eierne av e-postene du samler inn ha genuin interesse for produktene du selger. Minn gjerne kundene på at konkurransen er i ferd med å avsluttes, da vil du effektivt hente inn enda fler e-poster.

Implementer gjerne en POP-up på nettsiden din hvor den besøkende lett kan melde seg på nyhetsbrev og legg til et felt i checkout der de kan huke av på om de ønsker å motta nyhetsbrevet ditt. En POP-up kan tenkes at er irriterende, men effekten den har viser at kundene setter pris på det.

Noen nyttig verktøy er SumoMe, Sleeknote, Optinmonster

2) Velg riktig verktøy

Det er mange verktøy å velge mellom til å lage dine nyhetsbrev. Et verktøy jeg anbefaler å bruke er MailChimp. Verktøyet er svært enkelt å sette seg inn i og det har mange funksjoner. Du kan designe nyhetsbrevet akkurat slik du ønsker det. Nedenfor er et eksempel på et nyhetsbrev du kan lage ved hjelp av MailChimp:


Nyhetsbrev for www.reuseme.no

3) Velg riktig type e-post

Du må nå velge den riktige e-posten å sende ut. Enten det er nyhetsbrev, tilbudsmail, kunngjøringer, invitasjoner til arrangement eller remarketing. Her må du teste ut og finne ut hva som er mest effektivt for din bedrift. Driver du elektronikk på nett vil nyhetsbrev kanskje være mest effektivt, men driver du en klesbutikk vil tilbudsmail kanskje fungere bedre.

Remarketing er noe du absolutt burde drive med. Har du noen gang klikket på en vare, men forlatt nettsiden – for så å få annonser av produktene i det du åpner pcen igjen? Dette er et typisk eksempel på remarketing og disse annonsene har ofte høyere klikkrate og konverteringsrate enn andre annonser.

4) Skriv e-poster som blir lest

Før du sender ut e-posten du har laget er det viktig å sende en testmail. Det er svært viktig at mailen du sender ut er optimalisert for mobile enheter ettersom det er her de fleste leser mails. Noen viktige ting å tenke på er:

  • Å være klar og tydelig med ditt budskap. Skriv det viktigste først og la budskapet ditt være synlig uten at leseren må scrolle ned til bunnen eller lese lange tekster for å finne det du ønsker å si.
  • Å ha et mål og et budskap. Send kun mailer du har en oppfatning om hva du ønsker som resultat og oppgaven du ønsker at leseren skal utføre.
  • Å gjøre det enkelt å klikke seg videre. Lenk til nettbutikken din på alle visuelle effekter og lag store, lesbare knapper som tar leseren direkte landingssiden.

5) Ha gode landingssider

En landingsside er der leseren havner dersom han eller hun trykker på linken du har opprettet i e-posten. Her er det viktig at du har en side som er laget for kampanjen. Ha også et klart mål og budskap. Du må også tilfredstille målgruppen.

6) Mål resultatene dine

Det er viktig å måle resultatene dine for å vite hva som fungerer og hva du skal gjøre videre. Dette MÅ du måle:

  • Sjekk hvor mange som har åpnet e-posten din. Da får du et resultat som gir deg retningslinjer på hvem du burde sende til.
  • Du må se på hvor mange som ikke åpnet e-posten din. Kjør gjerne ut en DoubleOpen, som vil si at du sender samme budskap i et annet format til de som ikke åpnet den forrige e-posten. De vil ikke vite at de har fått to like e-poster ettersom de aldri åpnet den første de fikk.
  • Det er viktig å sjekke bounces, her ser du hvor mange e-poster det var som ikke ble sendt. Du er nødt til å fjerne adressene som dette skjer med, hvis ikke kan du risikere at dine e-poster blir oppfattet som spam.
  • Du må sjekke click-through rate – hvor mange er det som klikket på en link i e-posten din. Dersom denne er lav, vil det være nødvendig å endre oppsettet i e-posten og gjøre det mer klikk-vennlig.
  • Hvor mange salg har kommet fra e-posten? Her får du sett om e-postene dine faktisk generer salg.

Dette var en liten oppskrift på hvordan du kan komme i med e-postmarkedsføring. Nedenfor har jeg lagt ved en video som forteller litt mer i dybden hva du vil få ut av e-postmarkedsføring.

Vil du lese og lære mer om E-postmarkedsføring? Her er noen tips: